Wniosek o dokończenie wieloletnich prób uruchomienia lotniska pasażerskiego "Przemyśl- Bieszczady" w Arłamowie
Wniosek o dokończenie wieloletnich prób uruchomienia lotniska pasażerskiego "Przemyśl- Bieszczady" w Arłamowie
-- Uruchommy port lotniczy Przemyśl!
Akcja społeczna redakcji
do Radnych i władz UG w Birczy
Szanowni Państwo,
Przez lata rozbudowano małe lotnisko pod Przemyślem, które miało być nawet portem pasażerskim lotów wewnątrzkrajowych z uwagi na możliwą do uzyskania długość pasa (ok. 1400 metrów). Możliwe jest po prostu przełużenie pasa startowego jaki tutaj pobudowano. Jako że aż żal tych pieniędzy które szereg inwestorów tutaj utopiło, wnoszę o wykorzystanie obiektu lotniska w Arłamowie jako portu pasażerskiego jedynie sezonowego oraz jako cywinego lotniska typu General Aviation. Powstałoby lotnisko krajowe na wzór tego w Babimoście - z niewielkim ruchem pasażerskim nawet w okresie pandemicznym (loty byłyby dotowane na odcinku Rzeszów- Przemyśl/Arłamów np. przez podkarpacki Urząd Marszałkowski). Obecnie terenem zarządza lotniczy zarząd miejscowego hotelu. Nie wiadomo czy planuje się zadanie dokończenia budowy lotniska i jakie sa plany władz.
Uważam że port lotniczy przy Bieszczadach, jeśli będzie wznowiony w tymczasowej formie przystosowania terminalu przy obecnym lotnisku sportowym, ma szansę utrzymać się także w pandemii.
Od lat prowadzę w Przemyślu portal internetowej gazety i niestrudzenie przypominam o pomyśle wskrzeszenia lotniska. Przed laty wynajęto mnie do napisania teksu nt wskrzeszenia innego lotniska. Przeanalizowałem temat i uważam że w pobliżu atracji przyrodniczej - a taką są Bieszczady- jest szansa na utrzymanie się sezonowego portu lotniczego czynnego w sezonie letnim jako port lotniczy zorientowany pod ruch stricte turystyczny do kompleksu turystycznego pobliskich Bieszczad oraz do granicy z Ukrainą. Jednocześnie nie widzę wielkich szans na port międzynarodowy, nawet jeśli możliwa po rozbudowie długość pasów startowych na to pozwalałaby.
Uważam że ruch turystyczny w Bieszczady jest na tyle silny i istotny, że wystarczy na co najmniej 3 rotacje tygodniowo w porze letniej- na przykład w piątki, soboty i niedziele: pod ruch stricte weekendowy. Proponuję aby port ruszył już na majówkę 2022 lub na sezon letni 2022. Przedłuiżonoby pas startowy dla lotów krajowych. Dodanoby radiolatarnię NBD jeśli jeszcze jej nie ma. Ogrodzonoby i dostosowanonoby do roli terminalu pasażerskiego budynek wieży na lotnisku poprzed ddodanie jakiegoś namiotu. Jako że port lotniczy szykowano tutaj przez kilkanaście lat, zgromadzono szereg rozmaitej infrastruktury.
Warto te prace i zamierzenia- tymczasowo jedynie dokończyć i wykorzystać pod usługę o charakterze sezonowym. Zrezygnowanoby początkowo z systemu ILS jeśli jeszcze na tym lotnisku go nie zainstalowano. W zasadzie znaczną część prac już wykonano, przez lata siląc się na uruchomienie tutaj lotniska. W przypadku podobnego lotniska pasażerskiego w Nowym Kramsku na ul. Szkolnej 23 przy Babimoście, wg obliczeń redakcji- wpakowano ponad miliard złotych kosztów i dotacji w rozbudowę wiejskiego lotniska do przyjmowania lotów krajowych a nawet boeingów i airbusów. W Arłamowie zaś niemal cała infrastruktura pasa istnieje, konieczne jest jego przedłużene i dostosowanie do funkcji lotniska wewnątrzkrajowego, jakie- w moim mieście działa także w czasie pandemii.
Pozdrawiam,
Adam
Dołączam dokumentację skierowaną do UG:
Apeluję o wydłużenie drogi startowej do 1440 metrów, budowę drogi kołowania i płyty postojowej, przebudowa i modernizacja budynku portu lotniczego. Umożliwi to przyjmowanie samolotów typu ATR 42, ATR 72, Jak-40, C-130 Hercules, BAe 146, Cessna Citation, Falcon 2000, Bombardier BD700 itp.
Pytania do zarządcy lotniska
-- Na wyspie Uznam miejscowi hotelarze odnoszą duże sukcesy dzięki sprzedaży rezerwacji pokoi hotelowych wraz z dolotem samolotem. Dlaczego nie starają się Państwo wprowadzić czarterowych połączeń pasażerskich (dostępnych też dla zwykłych podróżnych i turystów) z Warszawy do państwa portu lotniczego? Taki model biznesowy sprawdza się na wyspie Uznam, a port w Heringsdorf obsługuje ogromny ruch turystyczny- ok. 44 tysiące pasażerów rocznie.
-- Na wyspie Uznam miejscowi hotelarze odnoszą duże sukcesy dzięki sprzedaży rezerwacji pokoi hotelowych wraz z dolotem samolotem. Dlaczego nie starają się Państwo wprowadzić czarterowych połączeń pasażerskich (dostępnych też dla zwykłych podróżnych i turystów) z Warszawy do państwa portu lotniczego? Taki model biznesowy sprawdza się na wyspie Uznam, a port w Heringsdorf obsługuje ogromny ruch turystyczny- ok. 44 tysiące pasażerów rocznie.
Państwa port lotniczy- jeśli byłby nieco lepiej wyposażony- mógłby działac na podobnej zasadzie jak port w Herlingsdorf. Pasażerowie byliby odprawiani bezpośrednio w recepcji hotelu i dowożeni autobusem bezpośrednio do samolotu- wówczas nie byłoby potrzeby budowy terminalu pasażerskiego przy lotnisku. Tak działały niektóre lotniska na świecie, gdy je uruchamiano dla pasażerów.
Przypomnę że hotel w przeszłości działał jako hotel dla VIP-ów którzy przybywali transportem lotniczym. Nie rozumiem, dlaczego nie mieliby Państwo postarać się uruchomić tego portu lotniczego na nowo, dla ruchu pasażerskiego.
Ponadto sprawą ożywienia portu możnaby zainteresowac okoliczne samorządy, i utworzyć- zarządzany przez hotel Arłamów- port lotniczy Przemyśl- Arłamów.
Pytanie (zmodyfikowane i zaktualizowane przez redakcję)
Wnoszę pytanie o odniesienie się do propozycji uruchomienia mikro-hubu, w ramach testów, na podstawie modyfikacji już istniejącej siatki połączeń.
Wnoszę pytanie czy aby nie warto uruchomić lokalnego systemu piasty (hub), systemu lotniczych przesiadek w Rzeszowie? Koszty szacuję na kilka mln PLN rocznie. U nas przez kilka czy kilkanaście lat działalności lotniska rąk wyglądała obsługa połączeń lotniczych.
Wnoszę pytanie o odniesienie się do propozycji uruchomienia mikro-hubu, w ramach testów, na podstawie modyfikacji już istniejącej siatki połączeń.
Wnoszę pytanie czy aby nie warto uruchomić lokalnego systemu piasty (hub), systemu lotniczych przesiadek w Rzeszowie? Koszty szacuję na kilka mln PLN rocznie. U nas przez kilka czy kilkanaście lat działalności lotniska rąk wyglądała obsługa połączeń lotniczych.
Możnaby było niektóre późnowieczorne loty linii lotniczych Lot z Warszawy do Rzeszowa- przedłużyć w wybrane dni na lokalne lotniska do:
1.
Arłamowa- jako lotnisko lokalne dla Przemyśla i Sanoka. (..)
Na tych lotniskach dobudowanoby niewielkie terminale pasażerskie. Wszystkie one obsługiwałyby loty pasażerskie rozkładowe sezonowe do Warszawy przez Rzeszów.
Bilety lotnicze na odcinki z Rzeszowa do tych lotnisk lokalnych regionu byłyby dotowane przez władze samorządowe i bardzo tanie. Podróżni z innych samolotów do Rzeszowa mogliby z nich tanio skorzystać. System ten funkcjonowałby podobnie jak system wewnątrzkrajowych lotów pasażerskich na Łotwie. Późnowieczorne połączenia skomunikowałyby lotnisko w Rzeszowie z innymi miastami regionu i umożliwiałoby lepsze obłożenie ostatnich lotów do Rzeszowa.
Uruchomionoby planowe loty rejsowe pasażerskie w sezonie letnim:
Warszawa- Rzeszów- Przemyśl/Arłamów (mogłoby kursować całorocznie np.w piątek wieczorem raz w tygodniu, powrót następnego dnia rano, wymaga to jednak konsekwentnego programu przebudowy lotniska w Arłamowie pod konkretne typy samolotów w przypadku reaktywacji istniejącej tu kiedyś oferty lotów pasażerskich.
Staranoby się by w perspektywie kilku lat było możliwe przesiąść się w Rzeszowie na loty do Arłamowa co najmniej trzy razy w tygodniu w godzinach późnowieczornych.
Tak przez lata było możliwe dotrzeć do mojego miasta z Poznania. Samolot przez wiele lat kursował z Zielonej Góry do Poznania (60 km lotu) i potem dopiero leciał w kierunku Warszawy.
Pozdrawiam
Adam Fularz
Redakcja rzeszowska.pl
List z UM Przemyśl:
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: <rzecznik na s. um.przemysl.pl>
Data: poniedziałek, 5 listopada 2018
Temat: re: pytanie prasowe lotnisko Arłamów
Do: Adam Fularz
Szanowny Panie Adamie,
formalnie status lotniska Arłamów nie zmienił się, nadal jest ono wykorzystywane przez Ośrodek Wypoczynkowy "Arłamów" jako lądowisko dla gości. Właściciel ośrodka podjął kilka tygodni temu inicjatywę powołania stowarzyszenia gmin i powiatów, którego celem byłoby zwiększenie atrakcyjności turystycznej regionu poprzez modernizację lądowiska. Ideę powołania stowarzyszenia zaakceptował już Prezydent Miasta Przemyśla, Starosta Przemyski, Starosta Bieszczadzki, Burmistrz Ustrzyk Dolnych oraz Wójt Gminy Bircza. Po wypracowaniu ostatecznej wersji statutu stowarzyszenia, planowane jest zorganizowanie spotkania roboczego. Dopiero kiedy takie stowarzyszenie się ukonstytuuje, będzie można mówić o konkretnych krokach i możliwych inwestycjach związanych z lotniskiem w Arłamowie, a więc także możliwa będzie odpowiedź na resztę Pana pytań.
z poważaniem
Witold Wołczyk
Rzecznik Prasowy
Urząd Miejski w Przemyślu
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Komentarze
Prześlij komentarz