Do władz gminy Bircza: W sprawie rozbudowy lotniska

Do UG Bircza,
W specyfikacji samolotu linii lotniczych lot typ Bombardier Dash Q400 podana jest droga rozbiegu 1425 metrów. Jest to o 125 lub 225 metrów więcej niż obecna długość pasa startowego.


Argument ekonomiczny

Porty lotnicze z powodzeniem funkcjonują w 27- tysięcznym Szczytnie (Port Lotniczy Szymany), w 4-tysięcznym Babimoście i w 23- tysięcznym Goleniowie.

Powtarzanym mitem w mediach tabloidowych i kolorowych  jest jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 30- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 12 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf )  Utrzymanie małego, regionalnego portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka. Niemniej część ekspertów, zwykle nie mających wykształcenia ekonomicznego, podnosi mit rzekomej nierentowności małych portów lotniczych, wbrew profesjonalnym obliczeniom ekonomistów, takich jak analiza dla portu Heringsdorf, przytoczona powyżej. Owe osoby skupiają się tylko na temacie małych wpływów z ruchu lotniczego w prowincjonalnych portach lotniczych, nie pokrywających kosztów ich utrzymania. Pomijają oni zupełnie błędnie fakt wpływu dodatkowego ruchu turystycznego wygenerowanego przez lotnisko pasażerskie- na lokalną gospodarkę. Ten efekt jest na tyle silny i istotny, że nawet przy niewielkich przewozach pasażerskich przeważa nad stratami generowanymi przez dotacje udzielane przez władze dla zrównoważenia bilansów małych lokalnych i regionalnych portów lotniczych.Straty dla lokalnych gospodarek polskiej prowincji związane z likwidacją lokalnych i regionalnych portów lotniczych możemy oszacować, na podstawie danych dla portu lotniczego Heringsdorf przytoczonych powyżej, na kwotę ok. 130 milionów PLN rocznie, zakładając że wszystkie te lokalne porty lotnicze działałyby na rynku w takim modelu biznesowym jak port lotniczy Heringsdorf- czyli jako sezonowe porty pasażerskie zorientowane pod turystykę.

Nieużywany port lotniczy Arłamów to wydane kilkadziesiąt milionów PLN nie przynoszących korzyści gospodarczych. Dziś port wymaga niewielkiej rozbudowy aby linie lotnicze mogłyby obsługiwać ten port lotniczy samolotami typu ATR lub nawet Q400. Jako przykład świetnie funkcjonującego STOL-portu podawałem niedawno port London City Airport, mający pas startowy o wymiarach 1508 metrów, obsługujący kilka relacji wewnątrzkrajowych i ok. 40 międzynarodowych. Nowozmodernizowany wyspoinowany port lotniczy Arłamów gm. Bircza ma drogę startową o wymiarach 1200 metrów. Jakie loty obsługuje dziś?

Łatwo z takiego portu zrobić typowy STOL-port z codziennymi rejsowymi połączeniami. Loty te są zwykle realizowane w ramach służby publicznej, są dofinansowywane przez władze regionów. Proponuję by władze województwa, czy też miasta, porozumiały się i wspólnie rozpisały przetarg na linię obsługiwaną samolotami klasy STOL. Możliwe są połączenia do innych regionów kraju, jak i też połączenia do hubu w Warszawie. Proponuję uruchomienie linii lotniczej Arłamów- Warszawa obsługiwanej samolotami klasy STOL.

Od jakiegoś czasu na świecie rozwija się kategoria STOL-portów, małych portów lokalnych, które często, choć nie zawsze, są subwencjonowane, choć są też przypadki portów bardzo rentownych. Celem powstania tychże portów jest zwykle poprawa dostępności regionu. Koszty budowy i obsługi tych portów są nieporównywalnie mniejsze (1/20 kosztów typowego portu regionalnego), zaś podstawowy cel- poprawa dostępności komunikacyjnej, może być osiągnięty koszem niebagatelnie mniejszym dla podatnika.

Specyfiacja techniczna

ModelQ200[89]Q300[90]Q400[91]
Cockpit crew2
Cabin crew11-22-3
Passengers, typical3750@30–33"[92]82@30"
Max capacity[93]405690@28"
Length73 ft / 22.25 m84 ft 3 in / 25.70 m107 ft 9 in / 32.8 m
Height24 ft 7 in / 7.49 m27 ft 5 in / 8.4 m
Wingspan85 ft / 25.89 m90 ft / 27.4 m93 ft 3 in / 28.4 m
Wing area585 ft² / 54.40 m2605 ft² / 56.20 m2689 ft² / 64 m2
Aspect ratio12.3213.3612.6
WidthFuselage 8 ft 10 in / 2.69 m, cabin 8 ft 3 in / 2.52 m
Cabin length30 ft 1 in / 9.16 m41 ft 6 in / 12.60 m61 ft 8 in / 18.80 m
Max takeoff36,300 lb / 16,466 kg43,000 lb / 19,505 kg67,200 lb / 30,481 kg
Operating empty23,098 lb / 10,477 kg26,000 lb / 11,793 kg39284 lb / 17819 kg [94]
Max payload8,921 lb / 4,647 kg13,500 lb / 6,124 kg18,716 lb / 8,489 kg
Max fuel835 U.S. gal / 3,160 L1,724 U.S. gal / 6,526 L[95]
Engines2 × PW123C/D2 × PW123/B/E2 × PW150
Unit power2,150 hp (1,600 kW)2,380–2,500 hp (1,770–1,860 kW)5,071 shp / 3,781 kW
High speed cruise289 kn / 535 km/h287 kn / 532 km/h300–360 kn / 556–667 km/h
Ceiling25,000 ft / 7,620 m27,000 ft / 8229 m
Range1,125 nmi / 2,084 km924 nmi / 1,711 km1,100 nmi / 2,040 km
Takeoff (MTOW, SL, ISA)3,280 ft / 1,000 m3,870 ft / 1,180 m4,675 ft / 1,425 m
Landing (MLW, SL)2,560 ft / 780 m3,415 ft / 1,040 m4,230 ft / 1,289 m


Pozdrawiam,
Adam 

pon., 17 gru 2018 o 22:47 Adam Fularz <Adam.Fularz na s. wieczorna.pl> napisał(a):

Proponuję nieco większe wydłużenie drogi startowej Portu Lotniczego Arłamów do 1440 metrów, oraz budowę/ modernizację budynku portu lotniczego. Jest to ledwie o 40 metrów więcej niż obecne plany. 

Umożliwi to przyjmowanie samolotów typu ATR 42, ATR 72, Jak-40, C-130 Hercules, BAe 146, Cessna Citation, Falcon 2000, Bombardier BD700 itp.
--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf


--

Komentarze

Popularne posty