Jakiś czas temu pojawił się pomysł odbudowy zlikwidowanej bocznicy kolejowej i uruchomienia połączenia kolejowego na lotnisko w Rzeszowie. Kursowałoby tu wahadło- autobus szynowy dowożący pasażerów z centrum do portu. Możliwe jest połączenie tego systemu z resztą możliwej do uruchomienia części sieci połączeń, w jedną, długą relację, ze zmianą kierunku jazdy na Dworcu Głównym.

 

Fot. Zespół trakcyjny, cc wikimedia

Fot. Mapka poglądowa na siatce z portalu Targeo.pl. Użytek do celów naukowych/edukacyjnych.



Oprac. Instytut Ekologiczny na mapce z mapa.szukacz.pl, użytek do celów edukacyjnych

 

Tego typu połączenia są popularne w Europie, mają też znaczny udział w rynku przewozowym oraz są instrumentem rozwoju regionalnego- pozwalają na szybki dostęp transportem zbiorowym do portu także mieszkańcom innych miast regionu. Poprawnie zorganizowane połączenie kolejowe z centrum miasta do portu lotniczego może przejąć 30 procent rynku dowozowego do portu lotniczego i zdobyć licznych nowych klientów dla kolei.
O tych połączeniach pisałem już wcześniej: "Najwyższy udział - 31 % występuje w Amsterdamie, gdzie lotnisko obsługiwane jest przez pociągi miejskie, regionalne i dalekobieżne, a linia prowadzi w tunelu pod terminalem. Udział kolei w Monachium wynosi 30 %, w Londynie odpowiednio: port lotniczy Gatwick: 20 % , Stansted 19 %, Heathrow: 16 % (także metro). W Paryżu na lotnisko Charlsa de Gaulea podróżuje koleją 18 % pasażerów (koleje RER i TGV), w Brukseli- Zaventem jest to 14 % podróżnych. W Birmingham i Manchesterze koleją do lotniska dojeżdża zaledwie 5 % podróżnych, mimo że lotnisko obsługiwane jest zarówno przez pociągi dalekobieżne, jak i lokalne. Stansted Express w Londynie obsługuje 25% pasażerów lotniska Stansted. Najbardziej oblężoną linią jest niewątpliwie Piccadilly Line do portu Heathrow, mająca 20 % udziału w tym ogromnym rynku.
Najlepszy udział w rynku ma Hong Kong's Airport Express Line, która przewozi aż 51% pasażerów do portu lotniczego Chek Lap Kok. Kolej Airport Express w Oslo uzyskała niezwykle wysoki udział w rynku (38%) w zaledwie dwa miesiące po otwarciu. W tych trzech miastach niewątpliwą przyczyną sukcesu kolei jest fakt, iż miejskie drogi są płatne!"
W Polsce połączenie kolei pasażerskiej do portu lotniczego funkcjonuje w Krakowie. Kolejne airport links powstają w Warszawie, Gdańsku oraz Olsztynie który przy okazji uruchomi swój oddalony od miasta port lotniczy.
W Rzeszowie linia do portu już ongiś prowadziła, tylko że została pochopnie zdemontowana, jak to w Polsce bywa. Obecnie pomysł zasechł w szufladach, mimo że policzono koszty i ujęto ten zamiar w ramach przebudowy i modernizacji linii Rzeszów- Kolbuszowa. Co z tego wyjdzie? Jedną szansę już zmarnowano, pomijając problem przy obecnie ukończonej przebudowie linii do Kolbuszowej. Czy doczekamy kolejnej szansy?