Wniosek ekonomisty w sprawie lotniska w Krośnie


Wniosek do Krośnieńskiej Rady Miejskiej 
Proszę o zamieszczenie wniosku w BIP. Moje dane osobowe mogą zostać użyte.

Szanowni Państwo Radni,
Jako ekonomista wzywam do doposażenia lotniska. Dalsze zaniechanie inwestycji w lotnisko w mojej ocenie doprowadzi do wielomilionowych strat z tytułu kosztów utraconych korzyści. Taką korzyścią byłby potok zamożnych turystów jacy dzięki naprawie niektórych obiektów lotniska mogliby odwiedzić miasto i region drogą lotniczą. Samolot kursowałoby 2 razy w tygodniu w sezonie letnim z międzylądowaniem w Rzeszowie. W moim mieście jest lotnisko i przez wiele lat samoloty kursowały z międzylądowaniem w większym porcie lotniczym na trasie, nim nasz miejski port lotniczy w Babimoście nie rozwinął się.;

Uzasadnienie ekonomiczne: 
Podobne lotnisko w pobliżu polskiej granicy, na wyspie Uznam, okazało się być rentowne dla wyspy jeśli wzięto pod uwagę także dochody podatkowe z turystyki. Także w Krośnie lotnisko ma, lub powinno mieć znaczenie dla dochodów z turystyki.

Dla 11600 pasażerów rocznie w m. Heringsdorf liczono wpływ teoretycznego zamknięcia lotniska na tylko branżę turystyki. Robił to profesjonalny ekonomista. Założono że jedna osoba przyjezdna wydawała dziennie 100 euro. Co się okazało, że samo lotnisko było nierentowne, ale jego zamknięcie spowodowałoby tak wielki ubytek w samych przychodach z podatków, że stanowiło to 6-krotność rocznej straty lotniska. 

Straty wpływów podatkowych- w dokumencie nazwane jako Steuerausfälle (3 milliony euro) wynosiły sześciokrotność rocznego deficytu lotniska pasażerskiego "das Sechsfache des
Flughafendefizits (0,5 milliona euro)".
Uzasadnienie obliczeń strat- w jęz. niemieckim jest poniżej
Moje dalsze wyjaśnienia i wnioski:

Sugestia lotniska sezonowego
-w regionie powinno powstać drugie lotnisko które oferowałoby utwardzony pas startowy i niższe stawki dla samolotów małych, biznesowych, general aviation
- uruchomiono sezonowe lotnisko pod turystykę poprzez przedłużenie wybranych lotów na trasie Rzeszów-Warszawa- dotowane loty do Warszawy z międzylądowaniem w sezonie letnim, co najmniej 2 razy w tygodniu, w poniedziałki rano (albo w niedziele wieczorem) i w piątki wieczorem. Czas przelotu na trasie do Warszawy wynosiłby około 1, 5 godziny. Loty byłyby dotowane przez władze samorządowe (miejskie i wojewódzkie), jak w przypadku połączenia Zielona Góra- Warszawa które także jest dotowane ze środków publicznych. Przez lata to połączenie odbywało się poprzez międzylądowanie w Poznaniu. Także PLL Lot lub inny przewoźnik może uruchomić taką usługę poprzez międzylądowanie w Rzeszowie. Kwotę rocznej dotacji szacuję na 2-3 miliony PLN. Rozpisanoby przetarg na obsługę takich połączeń przez przewoźników prywatnych.

Wnoszę także o to aby możliwie szybko przedłużono pas startowy i doposażono port lotniczy w pomoce nawigacyjne (NDB lub ILS) co umożliwi bardziej bezpieczną obsługę połączeń lotniczych oraz umożliwi przyjmowanie większych i bardziej ekonomicznych typów samolotów pasażerskich- np. Q400. Spowoduje to spadek cen biletów, wzrost liczby pasażerów i wzrost rentowności połączeń lotniczych rozkładowych do Krosna a także spowoduje zmniejszenie dotacji do utrzymania połączeń lotniczych jak i utrzymania samego lotniska.

Wnoszę także o przystosowanie obecnych niektórych budynków  do odprawy 33 pasażerów w przylocie i odlocie. Dla początkowo niewielkiej liczby pasażerów nie ma potrzeby budowy terminalu pasażerskiego. Wystarczą istniejące już obiekty i budowle. Koszt inwestycji w uruchomienie połączeń pasażerskich nie będzie więc zbyt wielki.

Powojskowe lotnisko już istnieje, ale:
-pas startowy jest jeszcze za krótki
- nie ma na nim zbyt wielu pomocy nawigacyjnych. Proponuję wyposażenie portu w terminal pasażerski zdolny do obsługi 33 pasażerów jednorazowo w odlocie poprzez adaptację istniejącego obiektu, wieżę dla kontrolerów lotów (modułową zbudowaną z kontenertów, na wzór wieży tymczasowej w porcie lotn. Modlin), agregat GPU,  stację paliwa lotniczego, NDB lub ILS ew. system GPS.
- brak jest połączeń pasażerskich które są ekonomicznie możliwe. Połączenia miałyby na przykład charakter turystyczny, odbywałyby się tylko latem.

Porty lotnicze z powodzeniem funkcjonują w 27- tysięcznym Szczytnie (Port Lotniczy Szymany), w 4-tysięcznym Babimoście i w 23- tysięcznym Goleniowie.

Uzasadnienie wydatków na terminal pasażerski dla turystów:
Powtarzanym mitem w mediach tabloidowych i kolorowych  jest jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 30- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 12 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf )  Utrzymanie małego, regionalnego portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka. Niemniej część ekspertów, zwykle nie mających wykształcenia ekonomicznego, podnosi mit rzekomej nierentowności małych portów lotniczych, wbrew profesjonalnym obliczeniom ekonomistów, takich jak analiza dla portu Heringsdorf, przytoczona poniżej. 

Owe osoby skupiają się tylko na temacie małych wpływów z ruchu lotniczego w prowincjonalnych portach lotniczych, nie pokrywających kosztów ich utrzymania. Pomijają oni zupełnie błędnie fakt wpływu dodatkowego ruchu turystycznego wygenerowanego przez lotnisko pasażerskie- na lokalną gospodarkę. 

Ten efekt jest na tyle silny i istotny, że nawet przy niewielkich przewozach pasażerskich przeważa nad stratami generowanymi przez dotacje udzielane przez władze dla zrównoważenia bilansów małych lokalnych i regionalnych portów lotniczych.Straty dla lokalnych gospodarek polskiej prowincji związane z likwidacją lokalnych i regionalnych portów lotniczych możemy oszacować, na podstawie danych dla portu lotniczego Heringsdorf przytoczonych powyżej, na kwotę ok. 130 milionów PLN rocznie, zakładając że wszystkie te lokalne porty lotnicze działałyby na rynku w takim modelu biznesowym jak port lotniczy Heringsdorf- czyli jako sezonowe lotnisko.

UZASADNIENIE STRAT

Dochody i wydatki lotniska oraz jego deficyt

 1160 Tsd. € standen im Jahr 2011 Erlöse in Höhe von 655 Tsd. gegenüber. Die
Differenz in Höhe von 506 Tsd. €

ruch lotniczy

Im Jahr 2012 landeten nach Unterlagen des Flughafens rd. 11 Tsd.
Passagiere mit Linienmaschinen in Heringsdorf

obliczenie wpływów z turystyki

- Zahl der Einreisepassagiere pro Jahr: 11600
- durchschnittliche Aufenthaltsdauer in Tagen: 7
- durchschnittliche Pro-Kopf-Ausgaben pro Tag in € : 100
- daraus ergeben sich jährliche Gesamtausgaben in € : 8120000

straty w przypadku gdyby brak było wpływów z turystów przybywających przez lokalne lotnisko

 Landkreis VorpommernGreifswald
nach den oben dargestellten Berechnungen auf Grund der
entfallenden Ausgaben in Hotels pro Jahr einen Umsatzverlust von
insgesamt rd. 20,9 Millionen € 
 rd. 80% auf die Gemeinde Heringsdorf entfallen,
also rd. 16,9 Millionen € jährlich.

Flughafenbetrieb Gästezahlen Summe
 Wirkung in Millionen € pro Jahr
Ebene des Landkreises 1,947 20,933 22,880
Ebene des Landes 2,123 23,288 25,411
Unter der Annahme,
dass der Anteil Heringsdorfs am Produktionswert des Landkreises
näherungsweise seinem Anteil an der Bevölkerung des Landkreises
entspricht - die Einwohnerzahl des Landkreises beträgt 244 Tsd., die
Heringsdorfs 9,3 Tsd., der Anteil ist 3,8% - lässt sich der Produktionswert
Heringsdorfs auf 297 Millionen € schätzen. Die Wirkung einer
Flughafenschließung (22,9 Millionen) hätte einen Anteil am
Produktionswert Heringsdorfs (297 Millionen) von rd. 7,7%.
(...)
Ergebnis:
Die bei einer Flughafenschließung zu erwartenden jährlichen
Steuerausfälle (3 Millionen) betragen das Sechsfache des
Flughafendefizits (0,5 Millionen). Der dem Landkreis VorpommernGreiswald
entsprechende Anteil am Steuerrückgang (448 Tsd. €) wäre
etwa ebenso groß wie die Deckungslücke des Flughafens. Die
Haushaltssituation des Kreises würde nicht entlastet, für das Land
würde sich die Haushaltslage sogar deutlich verschlechtern.
(...)
1. Eine Schließung des Flughafens und ein Wegfall der mit
Linienmaschinen anreisenden Passagiere hätte für den Landkreis
Vorpommern-Greifswald einen Umsatzrückgang von jährlich 22,9
Millionen € bzw. für das Land Mecklenburg-Vorpommern insgesamt einen
Umsatzrückgang von 25,4 Millionen € zur Folge.
2. Durch den Umsatzrückgang würden sich die Steuereinnahmen des
Landes Mecklenburg-Vorpommern um jährlich rd. 3 Millionen €
verringern, davon entfielen rd. 448 Tsd. auf den Landkreis VorpommernGreifswald,
57 Tsd. auf die Insel Usedom und 17 Tsd. auf Heringsdorf.
3. Der zu erwartende Rückgang der öffentlichen Einnahmen übersteigt die
Differenz zwischen den Ausgaben und Einnahmen des Flughafens (jährlich
minus rd. 0,5 Millionen €) um das Sechsfache. Das zur Entlastung des
defizitären Haushalts des Landkreises und anderer Haushalte
30
Mecklenburg-Vorpommerns verfügbare Volumen öffentlicher
Landesmittel würde sich deutlich verringern. Das angestrebte Ziel einer
Entlastung der Haushaltssituation würde nicht nur nicht erreicht, die
Situation würde sich sogar verschlechtern.
4. Das Volkseinkommen Usedoms beruht zu mehr als der Hälfte auf der
überregionalen Nachfrage nach dem Angebot von Dienstleistungen des
Fremdenverkehrssektors. Würde Usedom von der überregionalen Kaufkraft
abgeschnitten, hätte dies gravierende negative Auswirkungen auch auf das
langfristige Entwicklungspotential seiner Wirtschaft und auf die
Lebensbedingungen der Bevölkerung.
5. Der Fremdenverkehr ist der entscheidende Export-Basis-Sektor der
Region. Er ist ein unverzichtbarer Faktor für das Angebot von
Arbeitsplatzätzen und für die Kompensation der Geburtendefizite durch
Zuwanderungen vor dem Hintergrund der wachsenden Konkurrenz
zwischen Wachstums- und Entleerungsgebieten um junge Arbeitskräfte.
Fazit:
Der ökonomische Nutzen des Flughafens übersteigt den betrieblichen
Aufwand so deutlich, dass man den Flughafen in Betrieb nehmen müsste,
wenn er nicht schon geöffnet wäre.

wg http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf
-

--Model regionalnego lotniczego portu czarterowego Świnoujście- Heringsdorf i jego zastosowanie w polskich warunkach
Adam Fularz, Agencja Prasowa Merkuriusz Polski
</mail/u/1/s/?view=att&th=1622963630eef471&attid=0.1&disp=emb&realattid=ii_15b4e5c548742f3f&zw&atsh=1>
Fot. Port lotniczy Świniujście Heringsdorf
Ideą tego modelu biznesowego jest wykorzystanie potencjału lokalnej turystyki i lokalnej bazy hotelowej do sprzedaży miejsc w liniach lotniczych. Linie lotnicze otrzymują gwarancję sprzedaży miejsc pasażerskich i dzięki temu mogą zaoferować loty. Organizowana jest grupa robocza hotelarzy która przy współfinansowaniu samorządu podejmuje negocjacje z liniami lotniczymi. Sprzedaż biletów lotniczych następuje w pakiecie z pobytem wypoczynkowym.

Śledzę co się dzieje z portem lotniczym w niewielkim Heringsdorf koło Świnoujścia. Obsłużył on w sezonie letnim około 44 000 pasażerów, z czego kilkanaście tysięcy- w ruchu liniowym, rozkładowym.
>
> "(...) Na tym tle najlepiej radzi sobie niepozorne lotnisko Heringsdorf, które działa głównie w sezonie. W tym roku obsługuje loty do: Bremy, Kolonii/Bonn, Düsseldorfu, Dortmundu, Frankfurtu nad Menem, Stuttgartu, Monachium i Zurichu.
>
> - Sukces tego lotniska wynika z odwrócenia zasad funkcjonowania biznesu - tłumaczy Warszycki. - Tam skrzyknęli się właściciele hoteli na Uznamie. Którzy zapewniają bazę turystyczną i noclegową. Samo lotnisko nie sprzedaje biletów na przeloty. Można je za to zamówić przy okazji bookowania miejsc w hotelach. Kupić można pakiet: pobyt z przelotem."

część z artykułu o lotniskach w Meklemburgii-Pomorze Przednie,
wg:http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1..._na_rynku.html

Model biznesowy do zastosowania
Proponuje się w polskich warunkach tą samą sprzedaż wiązaną- sprzedaż miejsc wraz z dolotem. Zalecam pozyskanie przewoźników taką metodą jak czynią to hotelarze zrzeszeni w grupie roboczej wokół portu lotniczego Świnoujście- Heringsdorf. Co roku to hotelarze sami układają się z liniami lotniczymi i zamawiają połączenia, które następnie sprzedają klientom hoteli- w cenie noclegów. Można też kupić bilety na te połączenia w cenie zwykłej, bez noclegu, płacąc tylko samą cenę przelotu.

Oto strona związku lotniskowego tamtejszych hotelarzy:
https://www.facebook.com/ArGeFlughafenHeringsdorf/?fref=ts
Pełna nazwa tej organizacji to: Arbeitsgemeinschaft „Linienflüge zum Flughafen Heringsdorf/Usedom" Grupa Robocza- loty liniowe do lotniska Heringsdorf/ Uznam. 
W roku 2015 negocjacje prowadził zarząd hotelu KAISER SPA Hotel zur Post oraz Ostseehotel Villen im Park. Grupę roboczą ArGe Flugverkehr (Grupa robocza Transport Lotniczy) założono ok. 2008 roku i ustanowiono ponownie w czerwcu 2015 celem prowadzenia negocjacji z liniami lotniczymi. Założycielami byli właściciele hoteli w regionie. Udzielają się też lokalne samorządy oraz ich organizacje turystyczne: KTS GmbH Seebad Heringsdorf, Usedom Tourismus GmbH. Rzecznikiem grupy roboczej hotelarzy jest Thilo Naumann, z zarządu jednego z hoteli.

W ciągu ostatnich 5 lat, organizując garść hotelarzy, także tych z 5-ciogwiazdkowych hoteli, ale też zwykłych właścicieli pensjonatów, którzy stworzyli grupę roboczą o nazwie "hotelarze grupa robocza (Arge) dla lotniska Heringsdorf" we współpracy z gminą Heringsdorf (reprezentowaną przez gminny zarząd własnych cesarskich kąpielisk Turystyka Service sp. z o.o., KTS) tworzone są podstawy gospodarcze ruchu lotniczego na lotnisku na wyspie Uznam, w Heringsdorf. 

Grupa robocza Arge i KTS gwarantują liniom lotniczym podstawowe wykorzystanie biletów, które sprzedają do swoich gości. Tylko przez te gwarancje można znaleźć linie lotnicze, które chcą latać do Heringsdorf. Celem projektu jest stworzenie usług lotniczych do drugiej największej wyspy w Niemczech na Morzu Bałtyckim. Do tej pory było możliwe znalezienie chętnych linii lotniczych. 

Heringsdorf jest wg stanu na rok 2012 obsługiwany lotami z Bremy, Dortmundu, Kolonii, Dusseldorfu, Frankfurtu, Stuttgartu, Monachium i na arenie międzynarodowej z Wiednia, Zurychu, Berna i Bazylei. 
Dla osób zamożnych, które są skłonne zapłacić odpowiednią cenę za komfort lotu uzyskiwany jest wygodny i szybki przyjazd. Są to goście, dla których długa podróż samochodem, autobusem lub pociągiem byłaby zbyt uciążliwa. Nowe grupy osób, które nie miały ochoty na wycieczkę na wyspę Morza Bałtyckiego, dzięki lotom pasażerskim mogą wziąć taką wyprawę pod uwagę. Projekt rozpoczął się w 2008 roku, w tym czasie bez pomocy KTS GmbH. Było 6 lotnisk docelowych (BRE, DTM, DUS, FRA, FRA, MUC) i maksymalna pojemność 7300 miejsc. Po utworzeniu grupy roboczej z Gminą Heringsdorf osiągnięto łączne pojemności 8500 miejsc w samolotach. 
Grupa robocza może pokazać stale rosnący rozwój miejsc i pojemności. Największa liczba miejsc została osiągnięta w 2012 r. W sumie 11 destynacji o pojemności 17,280 miejsc zostało przewidzianych na ten sezon lotów pasażerskich. Liczba pasażerów udających się na lotnisko Heringsdorf wzrosła w 2012 roku w stosunku do roku poprzedniego o 25%. 
W 2013 roku podjęto działania w celu skonsolidowania zdolności przewozowych oraz pozyskania większych maszyn w celu zmniejszenia zużycia. Ogólnym celem jest długoterminowe zakotwiczenie wyspy Uznam jako miejsca przeznaczenia w umysłach gości. 
Obaj partnerzy planu partnerstwa publiczno- prywatnego w odrębnych umowach podstawowe wykorzystanie pojemności samolotów i gwarantują sprzedaż biletów.  

Suma gwarancyjna wynosiła w roku 2012 w sumie około 1,6 mln euro (ok. 6-7 mln PLN), z czego KTS (gmina Heringsdorf) ponosi 55%  i spółka 45% . Gwarantowane bilety są sprzedawane w pakiecie z ofertami pobytów hotelowych dla gości. Hotele przejmują całość usługi wokół podróży. 
Tak działa też gminna spółka KTS, która wykorzystuje sieć sprzedaży firmy Uznam Turystyka UTG. Silny marketing regionalny, wsparcie organizacji turystycznych z regionu i kraju, czynią ten projekt lukratywnym, dochodowym i dają możliwość wejścia na nowe rynki. Taki system partnerstwa publiczno- prywatnego PPP jest unikalny w Niemczech. Nie ma drugiego lotniska w Niemczech, w których lokalna gospodarka i gmina przyczyniłaby się tak bardzo do ożywienia ruchu, albo go wręcz umożliwiły.

 Wykłady na zaproszenie DEHOGA, lotnisk i różnych i różnych organizacji z Rostocku i Lubeki pokazują, że "Model Heringsdorfer", jak to jest zwane obecnie w środowiskach zawodowych (Lübecker Nachrichten, AHGZ), jest postrzegany jako sztandarowy projekt ciekawej branży i traktowany z uznaniem. Jak na razie nie ma żadnych konkretnych przykładów jego kopiowania. 
Skontaktuj się z Grupą Roboczą (Arge) hotelarzy dla lotniska Heringsdorf: Thilo Naumann, c / o Promenadenhotel Admiral. StrandPromenade 36/37, 17429 Seebad Bansin
(...)
http://flug-usedom.de/

W roku 2016 już wybukowano w liniach lotniczych sezonowe loty pasażerskie:
29.288 miejsc pasażerskich obsłużą linie lotnicze i tylu pasażerów zamierza w sezonie obsłużyć ten port lotniczy. Jest to kilkukrotny wzrost od pojemności 7300 miejsc w roku 2008.

Port lotniczy działał już w Świnoujściu przed II wojną światową. Obsługiwał np. loty do Berlina. Po drugiej wojnie światowej port przeniesiono na niemiecką strone granicy do Heringsdorf. W roku 1996 zmodernizowano go gruntownie. 

Opis procedur ze strony uznam.info
Podróż samolotem do Uznam
Jak mogę zarezerwować lot do wyspy Uznam?
Jako usługa jest to oferowane przez pracowników w naszym centrum rezerwacji 66266 038378 (nr telefonu) dla klienta. Szukamy oferty hotelowe i wybieramy miejsca spośród dostępnych lotów i wtedy można zdecydować, czy chcesz zarezerwować, czy nie.
Jak mogę dostać mój bilet i kiedy zapłacę?
Nie jesteśmy biurem podróży, ale pośrednikiem dla linii lotniczych w sensie prawnym. Więc nie musisz płacić całej podróży z wyprzedzeniem. Po dokonaniu rezerwacji otrzymają Państwo potwierdzenie rezerwacji dla oferty hotelowej oraz rachunek lotu z linii lotniczych. Płaci się za lot natychmiast. Jako usługa, można zapłacić za lot poprzez nasze konto bankowe. Załatwiamy  prawidłowe przekazania wpłat do linii lotniczej. Po otrzymaniu płatności otrzymasz kod rezerwacji lotu (do wymiany na bilety w punkcie check-in na lotnisku). Z tym kodem, a także z paszportem należy stawić się do odprawy na lotnisku. Płatność za pobyt płaci się jak zwykle w dniu wyjazdu w recepcji hotelu.
Drogę do lotniska wiem, ale co się stanie po wylądowaniu? 
Na lotnisku, nasz kierowca czeka przy gate (gejcie, bramie). Rozpoznasz go po znaku hotelu, posiadanego przez niego w górę. Potem pomaga z bagażami do autobusu i w sposób bezpośredni, jadą Państwo do hotelu. 
Transfer na lotnisko Uznam trwa około 20 minut. 

Opis procedur ze strony flug-usedom.de

Gdzie bukuję podróż lotniczą na wyspę Uznam?
Jako specjalną usługę zajmują się tym  pracownicy prezentowanych hoteli i apartamentów dla Ciebie. Funkcja ta działa poprzez zobowiązanie linii lotniczych do sprzedaży puli (ograniczononej) biletów w specjalnych cenach. 
Wystarczy zadzwonić bezpośrednio do właściciela i wybrać pakiet wakacje i lot na wyspę. Otrzymają Państwo w pełni dostosowane do Państwa życzeń, najtańsze oferty. Następnie możesz zdecydować, czy chcesz dokonać rezerwacji lub nie. 
Jak mogę dostać mój bilet i kiedy zapłacić?
Hotele i apartamenty przedstawione tutaj nie są touroperatorami, ale pośrednikiem linii lotniczych w sensie prawnym. Nie musisz płacić z góry całej podróży.
Po dokonaniu rezerwacji otrzymają Państwo potwierdzenie rezerwacji dla pakietu hotelu i rachunek za lot przez linię lotniczą. Płacisz go natychmiast. Jako usługa, można zapłacić za lot za pośrednictwem rachunku gospodarza, który reguluje prawidłowe przekazywanie należności do linii lotniczych za Ciebie.
Po otrzymaniu płatności otrzymasz list z osobistym kodem rezerwacji lotu, który uważany jest za bilet. To wystarczy dostarczyć na lotnisku z paszportem, a otrzymasz kartę pokładową. 
Płatność za pobyt można zapłacić, jak zwykle w dniu wyjazdu w recepcji hotelu.
Drogę do miejsca mojego wyjazdu wiem, ale to, co dzieje się na wyspie Uznam?
Po dokonaniu rezerwacji, zostanie ona dodana do listy transferowej swojego gospodarza. Na Heringsdorf / Usedom Airport, który jest mały, czysty i jasny, kierowca czeka przy bramie. Rozpoznasz go na podstawie logo hotelu, które trzyma. Porównuje twoje nazwisko z jego listą i pomaga w samochodzie z bagażem. Wtedy podróżują Państwo na krótkiej trasie bezpośrednio do miejsca przeznaczenia.

wg danych ARGE Flughafen Heringsdorf

__________________________________________________________________________

 


Adam Fularz, ekonomista
Instytut Ekonomiczny, ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Komentarze