Wniosek w sprawie wystąpienia spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w sprawie IBZ2.0292.405.2022.e. - przystanek Strzyżów Rynek.

Wniosek do Radnych gminy Strzyżów

Szanowni Państwo, Mniemam że przystanek kolejowy bezpośrednio przy rynku Starego Miasta przy ulicy Sanockiej w okolicach mostu kolejowego- znacznie poprawiłby rentowność usług planowanej Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. W odpowiedzi na zgłoszony przez zarządcę infrastruktury problem- opracowałem plan tymczasowego rozwiązania- tanie i niedrogie rozwiązanie- budowę kilkuset metrów drugiego toru, który byłby ślepo zakończony tuż przed wiaduktem nad ul. Sanocką. Wnoszę o zaopiniowanie proponowanego rozwiązania trudnej sytuacji z przepustowością szlaku- jaką zgłosił przewoźnik. 
Jednocześnie końcowy przystanek może mieć charakter tymczasowy, a z czasem dodanoby np. drugi wiadukt dla kolei nad ul. Sanocką etc. Czy jest możliwość aby UM przeznaczył jakieś grunty na taką inwestycję tj. dworzec kolei aglomeracyjnej w centrum miasta?
Pozdrawiam,
Adam Fularz
www.rzeszowska.pl
Dol. Ziel. 24a Ziel. Góra

---------- Forwarded message ---------
Od: Biedroń Karolina 
Date: śr., 22 cze 2022 o 11:24
Subject: Odpowiedź spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w sprawie IBZ2.0292.405.2022.e.
To: Adam Fularz 
Cc: Lis Robert 


Szanowny Panie,

 

w odpowiedzi na korespondencję e-mail z dnia 6 maja 2022 r. przekazaną przez Burmistrza Strzyżowa w dniu 18 maja 2022 r. w sprawie budowy nowego przystanku kolejowego w Strzyżowie jako końcowego przystanku kolei aglomeracyjnej Biuro Zarządu Centrali spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazuje poniższe informacje.

 

Wskazujemy, że organizatorem publicznego transportu zbiorowego na terenie województwa podkarpackiego jest Marszałek Województwa Podkarpackiego. Wobec powyższego warunkiem koniecznym dla ewentualnej realizacji postulowanej inwestycji przystankowej jest zgoda ww. organu na zatrzymywanie się pociągów regionalnych na omawianym przystanku kolejowym.

 

Informujemy, że Spółka we współpracy z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego aktualnie realizuje projekt pn. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej", który jednak nie będzie obejmował przystanku we wskazanej we wniosku lokalizacji, albowiem znajduje się poza zaplanowaną przez ww. urząd siecią Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej (dalej: „PKA), tj. za stacją Strzyżów nad Wisłokiem.

 

Ewentualne włączenie do PKA postulowanego, nowego przystanku osobowego, który miałby zostać wybudowany w centralnej części miasta, tj. w pobliżu rynku w Strzyżowie na szlaku Strzyżów – Dobrzechów i ustalenie jego statusu jako końcowego dla Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej na linii kolejowej nr 106 wymagałoby przystosowania systemu sterowania ruchem kolejowym na tym szlaku do jazdy ze Strzyżowa nad Wisłokiem do miejsca usytuowania nowego przystanku na tym szlaku i z powrotem do stacji Strzyżów nad Wisłokiem. Powyższe spowodowałby zmniejszenie się przepustowości ww. szlaku z uwagi na konieczność postoju pociągów na nowym przystanku. W celu uniknięcia powyższej sytuacji pociągi PKA jadące z kierunku Rzeszowa musiałyby kończyć bieg nie w Strzyżowie lecz w Dobrzechowie. Wówczas przystankiem końcowym dla PKA stałby się nie nowo wybudowany przystanek w centrum Strzyżowa, lecz przystanek osobowy i mijanka w Dobrzechowie.

 

Ponadto informujemy, że wydłużenie trasy PKA do Dobrzechowa wiązałoby się z koniecznością poniesienia znacznych dodatkowych kosztów z uwagi na potrzebę rozbudowania układu torowego tego przystanku i mijanki. W przypadku wydłużenia PKA koniecznym byłoby  wybudowanie dodatkowego toru przebiegowego z krawędzią peronową i toru odstawczego dla pojazdów szynowych PKA w Dobrzechowie oraz na pozostałych stacjach końcowych PKA. Wprowadzenie takiego rozwiązania wymagałoby również jednoczesnej aprobaty ze strony organizatora przewozów, tj. Marszałka Województwa Podkarpackiego z uwagi na konieczność ponoszenia dodatkowych kosztów spowodowanych wykonywaniem wydłużonych przewozów PKA.

 

Należy mieć na uwadze, że w lutym br. Spółka podpisała umowę na budowę nowego przystanku na terenie Strzyżowa pod roboczą nazwą „Strzyżów Zachód". Realizacja tej budowy odbywa się w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025". Zakończenie prac dla ww. budowy przewidziane jest na III kwartał 2023 r. W związku z powyższym nastąpi znaczne polepszenie dostępności do transportu kolejowego dla mieszkańców Strzyżowa. Jednocześnie wskazujemy, że budowa przystanku w centralnej części miasta byłaby związana z problemami technicznymi polegającymi na tym, że wybór lokalizacji byłby ograniczony z uwagi na mały odstęp międzyprzystankowy odcinka Strzyżów nad Wisłokiem – Strzyżów Zachód wynoszący około 2 km oraz z przyczyn związanych z uwarunkowaniem terenu. Ponadto dobudowa kolejnego przystanku na obszarze miasta liczącego około 9 000 osób nie przyniosłaby znaczącej poprawy dostępności, a jednocześnie wpłynęłaby na pogorszanie czasu przejazdu w korytarzu Rzeszów – Jasło.

 

W związku z powyższym na obecnym etapie Spółka nie znajduje uzasadnienia dla budowy postulowanego przystanku w Strzyżowie.

 

Z poważaniem

 

Karolina Biedroń
Naczelnik Wydziału
Wydział ds. skarg i wniosków
Biuro Zarządu
Centrala
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Targowa 74
03-734 Warszawa
(..)

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
z siedzibą w Warszawie
ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa(..)

www.plk-inwestycje.pl

Wydrukuj wiadomość tylko wtedy, gdy jest to niezbędne



--

Komentarze