Oto wniosek jaki wysłaliśmy do gminy Frysztak

 


Subject: Wniosek w sprawie produktu turystycznego "Koleją do Sejmiku województwa
 
Szanowni Państwo, 
Zwracam się z wnioskiem o przeznaczenie niewielkich środków- rzędu stu kilkudziesięciu tysięcy złotych- na odbudowę z materiału staroużytecznego, czyli ze starych szyn i podkładów- fragmentu 2 km i kilkaset metrów torowiska kolejowego na trasie do Bunkra - niemieckiego schronu kolejowego w Stępinie". Nowe przepisy prawne regulują możliwość bezkosztowego pozyskania przez samorządy starych szyn i podkładów na tego typu lokalne inwestycje.
 
Ekonomiści zwykle zwracają uwagę innych osób na problem "ostatniej mili" w usługach, a takimi są usługi turystyczne, czy usługi przewozowe. Ktoś niestety rozebrał ostatnie 2-3 km torowiska od obecnej linii kolei i przejazdu drogi nr 988 do samego schronu. Szacuję że jest to 2500- 3000 metrów szyn. Torowisko to, gdyby go nie rozebrano - mogłoby mieć przystanek końcowy- również wykonany z materiału staroużytecznego- przy wejściu do schronu. Wystarczyłoby o kilka km przedłużyć relację szynobusów PKA by uzyskać przy bardzo niewielkim nakładzie sił i środków bezpośrednią, bezprzesiadkową relację przewozową Rzeszów- Wiśniowa- Stępina Schrony Hitlera. 
 
Prace te można wykonać w ramach prac społecznych, bo torowisko na tej trasie już istniało do niedawna. Kiedy je zdemontowano? W jaki sposób znikło? 
 
Proponuję by:
 
- tymczasowo najpierw ustalono stan prawny gruntu podtorza i ew. teren podnajęto. Czy gmina albo Umwp wie do kogo należy teren torowiska?
 
- aby lokalny samorząd był inwestorem zastępczym, aby prace wykonano w ramach prac interwencyjnych, społecznych z uwagi na ich skromny i niewielki charakter. 
 
- aby działano szybko i aby produkt turystyczny uruchomiono już w te nowe wakacje- w wakacje letnie 2024. Wybrane 2-3 weekendowe składy lokalne spalinowe- szynobusy, byłyby przedłużone o kilka km z Wiśniowej i wjeżdżały na bocznicę do schronu, którą naprawionoby. Kończyłyby bieg na nowym tymczasowym przystanku przy atrakcji turystycznej.
 
-aby ustalono zarządcę torowiska. Poza państwową firmą PKP PLK na terenie województwa działa też zarzad filii SKPL którato firma również świadczy te usługi.  
 
Cel odbudowy fragmentu 2-3 tys. metrów torowiska to:
 
-likwidacja problemu ostatniej mili w dostępie do usług turystycznych i produktów turystycznych
 
-wprowadzenie produktu regionalnej turystyki w sposób gospodarczy, bezkosztowy lub z użyciem bardzo skromnych zasobów. Zwiększenie dopłaty do usług przewoźnika Polregio może nawet nie nastąpić jeśli te dodatkowe kilka km trasy do schronu znacząco podniesie liczbę podróżnych w obecnie już kursujących szynobusach Str- Rzeszów na przykład w dni ustawowo wolne od pracy.
 
Opr. Adam Fularz
 
załącznik: schemat graficzny

Komentarze