Przejdź do głównej zawartości

Kradzieże szyn na terenie Rzeszowa. Coraz mniej miejskiej kolei?


Apel do czytelników - Opisujemy kradzieże szyn!

Gdyby nie kradzieże szyn i torów, oraz rozmaite celowe likwidacje, kolej miejska w Rzeszowie mogłaby obsługiwać wiele relacji miejskich. Niestety, dostajemy listy i informacje o rozmontowywaniu szyn na kolejnych odcinkach torów.


Proszę o przesłanie wszystkich informacji jakie Państwo posiadają w poniższej sprawie rozkradanych fragmentów kolei miejskiej miasta Rzeszowa. Wydajemy temat w formie książkowej. Poprzednio już opisałem temat rozkradanej linii kolei miejskiej do portu lotniczego- także nie otrzymawszy odpowiedzi od władz, których majątek jest rozkradany. Opisujemy kradzieże także na innych liniach na terenie miasta.

Czytelnicy, proszę o wszystkie posiadane informacje w tej sprawie, można je przesłać elektronicznie.
Proszę o kontakt:



Adam Fularz
Rzeszowska.euEdycja Rzeszowska
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48 604443623
F +44 2035142037
E adam.fularz(małpa)wieczorna.pl
PL 65-154 Zielona Góra
Najnowsza sprawa:
Dla Gazety Rzeszowskiej opisuję sprawę rozkradania od wielu lat infrastruktury torowej (szyn, elementów torowiska, urządzeń SRK) z bocznicy kolejowej prowadzącej w stronę portu lotniczego.

Jeszcze gdy odwiedzałem to miejsce jakiś czas temu, wydawało się że wystarczyłoby naprawić ubytki podkładów i szyn, braki w podtorzu i w urządzeniach srk, i naprawić zdemontowany przejazd kolejowy, aby uruchomić przystanek tymczasowy w oddaleniu, ale mimo wszystko w pobliżu portu, ale skala kradzieży jest coraz większa.

Fot. Nierozkradzione fragmenty torowiska są szybko rozkradane


Podkłady kolejowe z rozbieranej linii- czy jeszcze leżą?

Fot. W pobliżu byłej firmy Exbud zostały już tylko podkłady- do których można przykręcić szyny. Byc może już je skradziono.
wg http://bocznice.podkarpackakolej.net/bocz/p1/bocz_p1.htm

Jakiś czas temu pojawił się pomysł odbudowy zlikwidowanej bocznicy kolejowej i uruchomienia połączenia kolejowego na lotnisko w Rzeszowie. Kursowałoby tu wahadło- autobus szynowy dowożący pasażerów z centrum do portu. Możliwe jest połączenie tego systemu z resztą możliwej do uruchomienia części sieci połączeń, w jedną, długą relację, ze zmianą kierunku jazdy na Dworcu Głównym.





Fot. Dworzec Główny przed zniszczeniami, wg fotopolska.eu

Fot. Zespół trakcyjny, cc wikimedia

Fot. Mapka poglądowa na siatce z portalu Targeo.pl. Użytek do celów naukowych/edukacyjnych.



Oprac. Instytut Ekologiczny na mapce z mapa.szukacz.pl, użytek do celów edukacyjnych

 

Tego typu połączenia są popularne w Europie, mają też znaczny udział w rynku przewozowym oraz są instrumentem rozwoju regionalnego- pozwalają na szybki dostęp transportem zbiorowym do portu także mieszkańcom innych miast regionu. Poprawnie zorganizowane połączenie kolejowe z centrum miasta do portu lotniczego może przejąć 30 procent rynku dowozowego do portu lotniczego i zdobyć licznych nowych klientów dla kolei.
O tych połączeniach pisałem już wcześniej: "Najwyższy udział - 31 % występuje w Amsterdamie, gdzie lotnisko obsługiwane jest przez pociągi miejskie, regionalne i dalekobieżne, a linia prowadzi w tunelu pod terminalem. Udział kolei w Monachium wynosi 30 %, w Londynie odpowiednio: port lotniczy Gatwick: 20 % , Stansted 19 %, Heathrow: 16 % (także metro). W Paryżu na lotnisko Charlsa de Gaulea podróżuje koleją 18 % pasażerów (koleje RER i TGV), w Brukseli- Zaventem jest to 14 % podróżnych. W Birmingham i Manchesterze koleją do lotniska dojeżdża zaledwie 5 % podróżnych, mimo że lotnisko obsługiwane jest zarówno przez pociągi dalekobieżne, jak i lokalne. Stansted Express w Londynie obsługuje 25% pasażerów lotniska Stansted. Najbardziej oblężoną linią jest niewątpliwie Piccadilly Line do portu Heathrow, mająca 20 % udziału w tym ogromnym rynku.
Najlepszy udział w rynku ma Hong Kong's Airport Express Line, która przewozi aż 51% pasażerów do portu lotniczego Chek Lap Kok. Kolej Airport Express w Oslo uzyskała niezwykle wysoki udział w rynku (38%) w zaledwie dwa miesiące po otwarciu. W tych trzech miastach niewątpliwą przyczyną sukcesu kolei jest fakt, iż miejskie drogi są płatne!"
W Polsce połączenie kolei pasażerskiej do portu lotniczego funkcjonuje w Krakowie. Kolejne airport links powstają w Warszawie, Gdańsku oraz Olsztynie który przy okazji uruchomi swój oddalony od miasta port lotniczy.
W Rzeszowie linia do portu już ongiś prowadziła, tylko że została pochopnie zdemontowana, jak to w Polsce bywa. Obecnie pomysł zasechł w szufladach, mimo że policzono koszty i ujęto ten zamiar w ramach przebudowy i modernizacji linii Rzeszów- Kolbuszowa. Co z tego wyjdzie? Jedną szansę już zmarnowano, pomijając problem przy obecnie ukończonej przebudowie linii do Kolbuszowej. Czy doczekamy kolejnej szansy?

Rozebrany możliwy przystanek Rzeszów AL. Okulickiego

Kolejny przykład "znikniętej linii- bocznica do Al. Okulickiego - docierała w pobliże jedni tej ulicy. Kursy musiałyby zmieniać kierunek, ale linia ta mogłaby być połączona np. w jedną relację z inną linia podmiejską- i mogłyby kursować pociągi kolei miejskiej w relacji Rzeszów AL. Okulickiego- Rzeszów Główny- Łcut. 




http://bocznice.podkarpackakolej.net/bocz/6/sch1.gif 
wg  http://bocznice.podkarpackakolej.net/bocz/6/bocz_c1.htm

Część 1 - Początek bocznicy

Tor bocznic brał swój początek na stacji Rzeszów Staroniwa (1), biegnąc cały czas równolegle z torem łącznicy Rzeszów Staroniwa - Rzeszów Zachodni. Nie jestem w stanie powiedzieć czy wyjazdu z bocznicy strzegła tarcza manewrowa czy zaporowa, bo do dziś zachowała się jedynie wykolejnica (2) tuż przy rozjeździe na stacji Rzeszów Staroniwa. Po krótkim, kilkudziesięciu metrowym odcinku znajdował się jeden z trzech przejazdów kolejowych (3). Tor na samym przejeździe został rozebrany (4) podczas remontu przejazdu w lipcu 2005. Podobnie na drugim przejeździe, na ul. Chłopickiego, podczas jego remontu rozebrano nieużywany wówczas tor bocznicy (5). Rozebrane tory z okolic przejazdu leżą do dziś w jego pobliżu (6). Podobnie jest na ostatnim przejeździe, na ul. Konopnickiej (7) (8).


Mapa
Byłe bocznice - galeria
 
- zaznaczono: - miejsce i  - kierunek
robienia zdjęcia (kliknij)

Część 4 -
Bocznica do magazynów i zakładów przy ul. Baczyńskiego,
Okulickiego i Kr. Augusta
 






 

wg  wg  http://bocznice.podkarpackakolej.net/bocz/6/bocz_c1.htm

Znikająca kolej
Zmienił się nawet wystrój fasady Dworca Głównego. Kolej, ongiś dość dbający o jakość sposób transportu,  dziś nie zaprasza nawet architekturą...




wg kolekcjonerski.com.pl




Stara kładka nad torami, łącząca ul. Grunwaldzką i Jabłońskiego z ulicą Kochanowskiego. Na mapie i zdjęciach lotniczych z 1946 roku ww. kładka jeszcze istnieje, jednak na mapach z lat 60-tych widać już kładkę w miejscu obecnym.

Źródło: "Dzieje Rzeszowa. Tom IV", fot. ze zbiorów Marka Czarnoty.
 https://www. !@#$%^&*.com/pages/Rzesz%C3%B3w-wczoraj-dzi%C5%9B-i-jutro/402975626458060?fref=photo


wg www.kkstb.pl
[dworzec+Staroniwa.jpg] 
wg http://cyfroweklamstwa.blogspot.com/2010/03/rzeszow-staroniwa-stacja-osobowo.html




wg Arch. narodowe Kraków
 

Komentarze