Kradzieże szyn na terenie Rzeszowa. Coraz mniej miejskiej kolei?
Apel do czytelników - Opisujemy kradzieże szyn!
Proszę
o przesłanie wszystkich informacji jakie Państwo posiadają w poniższej
sprawie rozkradanych fragmentów kolei miejskiej miasta Rzeszowa.
Wydajemy temat w formie
książkowej. Poprzednio już opisałem temat rozkradanej linii kolei
miejskiej do portu lotniczego-
także nie otrzymawszy odpowiedzi od władz, których majątek jest
rozkradany. Opisujemy kradzieże także na innych liniach na terenie
miasta.
Czytelnicy, proszę o wszystkie posiadane informacje w tej sprawie, można je przesłać elektronicznie.
Proszę o kontakt:
Dla Gazety Rzeszowskiej opisuję sprawę rozkradania
od wielu lat infrastruktury torowej (szyn, elementów torowiska, urządzeń SRK) z
bocznicy kolejowej prowadzącej w stronę portu lotniczego.
podkarpackakolej.net/bocz/p1/ bocz_p1.htm
Jeszcze
gdy odwiedzałem to miejsce jakiś czas temu, wydawało się że
wystarczyłoby naprawić
ubytki podkładów i szyn, braki w podtorzu i w urządzeniach srk, i
naprawić zdemontowany przejazd kolejowy, aby uruchomić przystanek
tymczasowy w oddaleniu, ale mimo wszystko w pobliżu portu, ale skala
kradzieży jest coraz
większa.
Fot. Nierozkradzione fragmenty torowiska są szybko rozkradane
Podkłady kolejowe z rozbieranej linii- czy jeszcze leżą?
Podkłady kolejowe z rozbieranej linii- czy jeszcze leżą?
Fot. W
pobliżu byłej firmy Exbud zostały już tylko podkłady- do
których można przykręcić szyny. Byc może już je skradziono.
wg http://bocznice.
Jakiś czas temu pojawił się pomysł odbudowy zlikwidowanej bocznicy
kolejowej i uruchomienia połączenia kolejowego na lotnisko w
Rzeszowie. Kursowałoby tu wahadło- autobus szynowy dowożący
pasażerów z centrum do portu. Możliwe jest połączenie tego systemu z resztą możliwej do uruchomienia części sieci połączeń, w jedną, długą relację, ze zmianą kierunku jazdy na Dworcu Głównym.
Fot. Dworzec Główny przed zniszczeniami, wg fotopolska.eu
Fot. Zespół trakcyjny, cc wikimedia
Fot. Mapka poglądowa na siatce z portalu Targeo.pl. Użytek do celów naukowych/edukacyjnych.
Tego typu połączenia są popularne w Europie, mają też znaczny udział w rynku przewozowym oraz są instrumentem rozwoju regionalnego- pozwalają na szybki dostęp transportem zbiorowym do portu także mieszkańcom innych miast regionu. Poprawnie zorganizowane połączenie kolejowe z centrum miasta do portu lotniczego może przejąć 30 procent rynku dowozowego do portu lotniczego i zdobyć licznych nowych klientów dla kolei.
Fot. Dworzec Główny przed zniszczeniami, wg fotopolska.eu
Fot. Zespół trakcyjny, cc wikimedia
Fot. Mapka poglądowa na siatce z portalu Targeo.pl. Użytek do celów naukowych/edukacyjnych.
Oprac. Instytut Ekologiczny na mapce z mapa.szukacz.pl, użytek do celów edukacyjnych |
Tego typu połączenia są popularne w Europie, mają też znaczny udział w rynku przewozowym oraz są instrumentem rozwoju regionalnego- pozwalają na szybki dostęp transportem zbiorowym do portu także mieszkańcom innych miast regionu. Poprawnie zorganizowane połączenie kolejowe z centrum miasta do portu lotniczego może przejąć 30 procent rynku dowozowego do portu lotniczego i zdobyć licznych nowych klientów dla kolei.
O tych połączeniach pisałem już wcześniej: "Najwyższy udział -
31 % występuje w Amsterdamie, gdzie lotnisko obsługiwane jest przez
pociągi miejskie, regionalne i dalekobieżne, a linia prowadzi w
tunelu pod terminalem. Udział kolei w Monachium wynosi 30 %, w
Londynie odpowiednio: port lotniczy Gatwick: 20 % , Stansted 19 %,
Heathrow: 16 % (także metro). W Paryżu na lotnisko Charlsa de
Gaulea podróżuje koleją 18 % pasażerów (koleje RER i TGV), w
Brukseli- Zaventem jest to 14 % podróżnych. W Birmingham i
Manchesterze koleją do lotniska dojeżdża zaledwie 5 % podróżnych,
mimo że lotnisko obsługiwane jest zarówno przez pociągi
dalekobieżne, jak i lokalne. Stansted Express w Londynie obsługuje
25% pasażerów lotniska Stansted. Najbardziej oblężoną linią jest
niewątpliwie Piccadilly Line do portu Heathrow, mająca 20 % udziału
w tym ogromnym rynku.
Najlepszy udział w rynku ma Hong Kong's Airport Express Line,
która przewozi aż 51% pasażerów do portu lotniczego Chek Lap Kok.
Kolej Airport Express w Oslo uzyskała niezwykle wysoki udział w
rynku (38%) w zaledwie dwa miesiące po otwarciu. W tych trzech
miastach niewątpliwą przyczyną sukcesu kolei jest fakt, iż miejskie
drogi są płatne!"
W Polsce połączenie kolei pasażerskiej do portu lotniczego
funkcjonuje w Krakowie. Kolejne airport links powstają w Warszawie,
Gdańsku oraz Olsztynie który przy okazji uruchomi swój oddalony od
miasta port lotniczy.
W Rzeszowie linia do portu już ongiś prowadziła, tylko że została
pochopnie zdemontowana, jak to w Polsce bywa. Obecnie pomysł
zasechł w szufladach, mimo że policzono koszty i ujęto ten zamiar w
ramach przebudowy i modernizacji linii Rzeszów- Kolbuszowa. Co z
tego wyjdzie? Jedną szansę już zmarnowano, pomijając problem przy
obecnie ukończonej przebudowie linii do Kolbuszowej. Czy doczekamy
kolejnej szansy?
Rozebrany możliwy przystanek Rzeszów AL. Okulickiego
Kolejny przykład "znikniętej linii- bocznica do Al. Okulickiego - docierała w pobliże jedni tej ulicy. Kursy musiałyby zmieniać kierunek, ale linia ta mogłaby być połączona np. w jedną relację z inną linia podmiejską- i mogłyby kursować pociągi kolei miejskiej w relacji Rzeszów AL. Okulickiego- Rzeszów Główny- Łańcut.
wg http://bocznice.podkarpackakolej.net/bocz/6/bocz_c1.htm
Część 1 - Początek bocznicy
wg wg http://bocznice.podkarpackakolej.net/bocz/6/bocz_c1.htm
Znikająca kolej
Zmienił się nawet wystrój fasady Dworca Głównego. Kolej, ongiś dość dbający o jakość sposób transportu, dziś nie zaprasza nawet architekturą...
wg kolekcjonerski.com.pl
Stara kładka nad torami, łącząca ul. Grunwaldzką i Jabłońskiego z ulicą Kochanowskiego. Na mapie i zdjęciach lotniczych z 1946 roku ww. kładka jeszcze istnieje, jednak na mapach z lat 60-tych widać już kładkę w miejscu obecnym.
Źródło: "Dzieje Rzeszowa. Tom IV", fot. ze zbiorów Marka Czarnoty.
https://www. !@#$%^&*.com/pages/Rzesz%C3%B3w-wczoraj-dzi%C5%9B-i-jutro/402975626458060?fref=photo
wg www.kkstb.pl
Rozebrany możliwy przystanek Rzeszów AL. Okulickiego
Kolejny przykład "znikniętej linii- bocznica do Al. Okulickiego - docierała w pobliże jedni tej ulicy. Kursy musiałyby zmieniać kierunek, ale linia ta mogłaby być połączona np. w jedną relację z inną linia podmiejską- i mogłyby kursować pociągi kolei miejskiej w relacji Rzeszów AL. Okulickiego- Rzeszów Główny- Łańcut.
wg http://bocznice.podkarpackakolej.net/bocz/6/bocz_c1.htm
Część 1 - Początek bocznicy
Tor bocznic brał swój początek na stacji Rzeszów Staroniwa (1), biegnąc cały czas równolegle z torem łącznicy Rzeszów Staroniwa - Rzeszów Zachodni. Nie jestem w stanie powiedzieć czy wyjazdu z bocznicy strzegła tarcza manewrowa czy zaporowa, bo do dziś zachowała się jedynie wykolejnica (2) tuż przy rozjeździe na stacji Rzeszów Staroniwa. Po krótkim, kilkudziesięciu metrowym odcinku znajdował się jeden z trzech przejazdów kolejowych (3). Tor na samym przejeździe został rozebrany (4) podczas remontu przejazdu w lipcu 2005. Podobnie na drugim przejeździe, na ul. Chłopickiego, podczas jego remontu rozebrano nieużywany wówczas tor bocznicy (5). Rozebrane tory z okolic przejazdu leżą do dziś w jego pobliżu (6). Podobnie jest na ostatnim przejeździe, na ul. Konopnickiej (7) (8).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- zaznaczono:
- miejsce i
-
kierunek
robienia zdjęcia (kliknij) |
wg wg http://bocznice.podkarpackakolej.net/bocz/6/bocz_c1.htm
Znikająca kolej
Zmienił się nawet wystrój fasady Dworca Głównego. Kolej, ongiś dość dbający o jakość sposób transportu, dziś nie zaprasza nawet architekturą...
wg kolekcjonerski.com.pl
Stara kładka nad torami, łącząca ul. Grunwaldzką i Jabłońskiego z ulicą Kochanowskiego. Na mapie i zdjęciach lotniczych z 1946 roku ww. kładka jeszcze istnieje, jednak na mapach z lat 60-tych widać już kładkę w miejscu obecnym.
Źródło: "Dzieje Rzeszowa. Tom IV", fot. ze zbiorów Marka Czarnoty.
https://www. !@#$%^&*.com/pages/Rzesz%C3%B3w-wczoraj-dzi%C5%9B-i-jutro/402975626458060?fref=photo
wg www.kkstb.pl
wg http://cyfroweklamstwa.blogspot.com/2010/03/rzeszow-staroniwa-stacja-osobowo.html
wg Arch. narodowe Kraków
wg Arch. narodowe Kraków
Komentarze
Prześlij komentarz