Pan Zygmunt Rydzik proponuje nowy węzłowy dworzec główny dla Rzeszowa

Według genialnego planu pana Zygmunta, w przyszłości to dworzec Rzeszów Zachodni- dziś tylko rozjazd torów, miałby się stać nowym dworcem głównym Rzeszowa. Drugim głównym dworcem byłaby stacja Rzeszów Staroniwa.

Gdyby tylko ruszyła kolej dalekobieżna przecinająca Rzeszów z północy na południe- wówczas Dworzec Rzeszów Główny- po prostu odpada, nie nadaje się, wydłużając znacznie czas przejazdu. Istnieje oczywiście możliwośc zmiany kierunku jazdy składu, ale to tylko wydłuża czas podróży, i to znacznie- nawet 15 minut, wliczając czas konieczny na pokonanie z niską prędkością torów obu stacji Rzeszów Zachodni i Rzeszów Główny.

Jeśli Rzeszów ma kiedykolwiek stac się prawdziwym regionalnym, a nie tylko lokalnym węzłem kolejowym (od niedawna w Rzeszowie pojawiła się inna, od lat nieużywana relacja północna), wówczas konieczny jest nowy dworzec. Także dlatego że kolej w XX! wieku nie może stać i czekać na zmianę czoła składu regionalnego czy dalekobieżnego. To wszystko kosztuje- a nowy dworzec- mógłby powstawać bardzo stopniowo, wraz ze wzrostem popytu, co zapewne zaowocuje przyszłymi zmianami zamierzeń. Warto ten dworzec uruchomić już dziś, w postaci małego przystanku szybkiej kolei miejskiej na terenie aglomeracji Rzeszowa.

Fot. Rzeszowskie dworce przed zniszczeniem ich architektury.

wg kolekcjonerski.com.pl




Stara kładka nad torami, łącząca ul. Grunwaldzką i Jabłońskiego z ulicą Kochanowskiego. Na mapie i zdjęciach lotniczych z 1946 roku ww. kładka jeszcze istnieje, jednak na mapach z lat 60-tych widać już kładkę w miejscu obecnym.

Źródło: "Dzieje Rzeszowa. Tom IV", fot. ze zbiorów Marka Czarnoty.
 https://www. !@#$%^&*.com/pages/Rzesz%C3%B3w-wczoraj-dzi%C5%9B-i-jutro/402975626458060?fref=photo



wg www.kkstb.pl

 [dworzec+Staroniwa.jpg]wghttp://cyfroweklamstwa.blogspot.com/2010/03/rzeszow-staroniwa-stacja-osobowo.html






wg Arch. narodowe Kraków

Fot. Super -pomysł Zygmunta Rydzika

Stacja Rzeszów Zachodni byłaby główną stacją węzłową systemu połączeń dalekobieżnych. To tutaj przecinałyby się linie połączeń kolei dalekobieżnej z południa na północ i ze wschodu na zachód regionu i całej tej części kraju. Możliwe są także połączenia międzynarodowe. Powstałaby tutaj prawdziwa duża stacja węzłowa, jakiej- do tej pory brak w Rzeszowie, a pociągi- nie musiałyby zmieniać kierunku jazdy, w relacji północ- południe. Wszystkie linie na schemacie istnieją, poza linią przerywaną do portu lotniczego Jasionka, która znajduje się w rozbiórce- niezbyt legalnej.

Fragment pracy Zygmunta Rydzika- Rzeszów Zachodni jako wielki węzeł

Jest to jeden z najlepszych pomysłów  dot. kolei miejskiej w Rzeszowie z dw. Zachodnim jako wielkim węzłem północ- poludnie, ale nie mamy kontaktu do autora, Zygmunta Rydzika. Chciałbym, aby skomentował swoje plany.

Rzeszów Zachodni

Wg planów p. Rydzika, przyszłości Dworzec Rzeszów Zachodni będzie miał aż 3 perony, możliwe że w sumie 6 krawędzi. Byłaby to jedna z większych stacji regionu, możliwe że największa.

Oto komentarze jego pomysłu:

Przystanek Rzeszów Zachodni jest bardzo potrzebny ze względu na to, że byłby położony przy głównych ulicach: Wyzwolenia i Warszawskiej. Dzięki takiemu rozwiązaniu bez problemu będzie można dojechać autobusem do zachodnich części miasta. Natomiast odległość 2 km między stacją Rzeszów Główny a Rzeszów zachodni na torach to nie wiele a weź pod uwagę dojazd autobusem z Głównego na Baranówkę :) Wtedy zrozumiesz, że stacja Rzeszów Zachodni jest potrzebna :)

http://rze.dobrepomysly.erzeszow.pl/burza-mozgow/szybka-kolej-miejska-w-aglomeracji-rzeszowskiej,13.html

Jedynie mam wątpliwości co do lokalizacji przystanków kolejowych. Nie bardzo rozumiem idei powstania, a właściwie wykorzystania terenu obecnego dworca Rzeszów Zachodni, który właściwie dziś służy jedynie jako bocznica. Fajnie, że w przyszłości Dworzec Rzeszów Zachodni będzie miał aż 3 perony. Pytanie, kto z niego będzie korzystał, skoro Rzeszów Główny jest prawie 1 km od tego Zachodniego Dworca. Moim zdaniem, słuszną lokalizacją dworca zachodniego powinny być rejony ulicy Miłocińskiej, bo to znacznie skróci dojazd osób zamieszkałych Baranówkę i zachodnią część miasta. No, chyba, że w jakiś sposób zrobi się zaplanowany teren bardziej dostępny z drogami dojazdowymi. Jakoś sobie nie wyobrażam natężenia samochodów i autobusów przez ulicę Reja, czy Konopnickiej.
Inna sprawa, to położenie stacji Rzeszów Staroniwa. Ta stacja może kiedyś pełniła swoją funkcję. Dziś uważam, że przystanek powinien być położony w okolicach ulicy Langiewicza i Wita Stwosza. Przystanek Rzeszów Osiedle, czy po nowemu Politechnika jest w dobrym miejscu.
Pasowałoby też o przystanek w okolicy starego przejazdu kolejowego przy ulicy Załęskiej, lub na wysokości remizy strażackiej na osiedlu Załęże. Do przystanku Załęże należałoby doprowadzić porządną drogę, żeby ludzie naprawdę mogli korzystać z tego przystanku. Dojście do tego miejsca jest fatalne.

http://rze.dobrepomysly.erzeszow.pl/burza-mozgow/szybka-kolej-miejska-w-aglomeracji-rzeszowskiej,13.html


Pierwszymi do wykonania powinny być :
-remonty peronów PKP i przejścia podziemnego wraz z układem torowym;
-utworzenie przystanku Rzeszów Zachodni;
-nowe elektroniczne tablice przyjazdy/odjazdy na dworcu i na peronach (przynajmniej na drugim - dalekobieżnym);
-uruchomienie linii Rzeszów Główny - Port Lotniczy Jasionka (bez zatrzymywania się pociągu)
Strasznie podoba mi się ta wizja, bo Rzeszów jako duże miasto powinno mieć dwie stacje główne, tyle tylko, że taką stacją mogłaby być stacja Rzeszów Staroniwa (dogodny dojazd, bliskość centrum miasta) poza tym Rzeszów Staroniwa mogłaby zostać stacja przelotową w Bieszczady (marzy się pociąg do Wiednia) np. z Warszawy, Poznania i innych miast Polski bez zmiany czoła pociągu (przy modernizacji, budowie łącznika Krosno - Przybówka, dobrej promocji).Dalej, wykorzystanie bocznic: do WSK (politechnika, WSK), a z drugiej strony, przez Elektrociepłownie Załęże, do giełdy i dalej z wybudowaniem linii do Jasionki i połączeniem z linią 71, tworząc pętle i stwarzając większe możliwości i obłożenie a co za tym idzie rentowność.

http://rze.dobrepomysly.erzeszow.pl/burza-mozgow/szybka-kolej-miejska-w-aglomeracji-rzeszowskiej,13.html





Lata 1925-1939 , Dworzec w Rzeszowie.

Literatura

szybka kolej miejska w aglomeracji rzeszowskiej - Urząd ...

rze.dobrepomysly.erzeszow.pl/.../szybka_kolej_miejsk...
Zygmunt Rydzik. Pierwsza wersja loga SKM Rzeszów w swoich barwach posiada kolory życia, co ma symbolizować energię, radość i poczucie bezpieczeństwa.


Na stronie od 2006 marzec
8 lat 10 miesięcy 7 dni
Dodane: 24 kwietnia 2014, godz. 19:02:51
0 pobrań 601 odsłona 6 średnia ocen
Poprzednie i następne zdjęcia McAron
Obiekty widoczne na zdjęciu
dworce

Dworzec Główny
więcej zdjęć (18)
pl. Dworcowy
więcej zdjęć (19)

Komentarze