W sprawie połączenia kolejowego między największymi miastami ściany wschodniej, tj. Rzeszowem, Lublinem a Białymstokiem.
List do redakcji:
Szanowny Panie,
w odpowiedzi na wniosek, który wpłynął do Ministerstwa Infrastruktury pocztą elektroniczną w dniu
15 maja 2019 r., w sprawie ustanowienia połączenia kolejowego biegnącego wzdłuż wschodniej granicy
Polski, a mianowicie z Przemyśla do Kowna przez: Jarosław, Muninę, Lubaczów, Hrebenne, Zawadę,
Krasnystaw, Świdnik, obwodnicę Lublina, Lublin Zadębie, Lubartów, Parczew, Łuków, obwodnicę Siedlec,
Mordy, Czeremchę, Hajnówkę, Białystok i Suwałki, zasięgnięciu opinii Spółki PKP Intercity S.A. (dalej: PKP
IC), uprzejmie informuję co następuje.
Zaproponowana trasa przebiega przez linie kolejowe o łącznej długości 850 km. Większości odcinków
przedmiotowej linii to odcinki niezelektryfikowane, w związku z czym na całej długości trasy pociąg musiałby
być obsługiwany przez lokomotywę spalinową. Z uwagi na deficyt lokomotyw spalinowych w parku
taborowym PKP IC uruchomienie takiego połączenia w chwili obecnej nie jest możliwe.
Jednocześnie należy podkreślić, że część linii z zaproponowanej trasy nie została ujęta w obowiązującym
rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 9 października 2012 r.
w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci
komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie
kolejowym (Dz.U. z 2018 r. poz. 874), tzw. „Planie Transportowym”.
Ponadto informuję, że ww. trasa przebiegu pociągu wymaga wymiany czoła na stacji Munina,
a w celu wjazdu na terytorium Litwy konieczna byłaby także wymiana lokomotywy w Suwałkach. Co więcej,
na odcinku Munina – Zwierzyniec Towarowy - dopuszczone jest kursowanie jedynie pociągów sezonowych.
Jednocześnie pragnę zwrócić uwagę, że zaproponowana trasa połączenia kolejowego zakłada
pomijanie największych generatorów ruchu na jej przebiegu, tj. Lublina i Siedlec. Sugerowane skierowanie
pociągów liniami 561 i 520 spowoduje skrócenie czasu przejazdu w relacji bezpośredniej, ale będzie mieć
negatywny wpływ na frekwencję w przedmiotowych relacjach pociągów. W przypadku skierowania pociągu
na trasę z obsługą Lublina i Siedlec, operacje manewrowe (zmiany czoła, lokomotywy) musiałyby
być dokonywane między innymi na stacjach zlokalizowanych w Muninie, Lublinie, Siedlcach i Suwałkach.
Sam czas na operacje manewrowe wyniósłby 80 minut.
Łączny czas przejazdu pociągu (z uwzględnieniem
czasów manewrów) wynosiłby ok. 15 godzin, co jest czasem nieatrakcyjnym dla uruchomienia takiego
połączenia. Pociąg jechałby także na odcinkach o zdegradowanej infrastrukturze, w szczególności na
odcinku Munina – Zwierzyniec – Rejowiec, gdzie parametry linii miejscami dopuszczają maksymalną
prędkość 30 km/h, na pozostałych odcinkach do 70 km/h.
Z uzyskanych informacji od PKP IC wynika, że Spółka ma w planach obsługę tzw. Magistrali Wschodniej.
W obecnej chwili w ramach rozkładu jazdy 2019/2020 zostały złożone przez PKP IC do Zarządcy
Infrastruktury – Spółki PKP PLK S.A. – wnioski o uruchomienie bezpośrednich połączeń między
największymi miastami ściany wschodniej, tj. Rzeszowem, Lublinem a Białymstokiem. Planowana trasa
kursowania tych pociągów ma zapewnić najkrótszy czas przejazdu, tj. przez Tarnobrzeg, Stalową Wolę,
Kraśnik, Łuków, Siedlce i Czeremchę.
Uprzejmie proszę o przyjęcie powyższych informacji.
Z poważaniem,
Dokument podpisany elektronicznie przez:
Zastępca Dyrektora
Jakub Kapturzak
Komentarze
Prześlij komentarz